I. ELVESZETT, ELLOPOTT, ELTŰNT OKMÁNYOK BEJELENTÉSE

 

Amennyiben magyar okmányát ellopták, vagy elvesztette, ennek tényét be kell jelentenie a magyar hatóságok felé.

A bejelentés megtétele különösen fontos azért, mert az okmányokkal bárki visszaélhet, és ebből nagyon komoly kellemetlenségek támadhatnak. Amennyiben az okmányai elvesztését, ellopását nem jelenti be, a későbbiekben minden visszaélésért a felelősség Önt terheli. Kérjük, hogy a bejelentést először a helyi rendőrségen tegye meg, és ha jegyzőkönyvet kap, úgy azt is csatolja (az elvesztést nem lehet a rendőrségen bejelenteni) a konzulátuson történő személyes megjelenéskor. Egyes rendőrségek nem adnak jegyzőkönyvet, csak egy referenciaszámot, amelyet a bejelentésben kell feltüntetni. Vannak továbbá olyan rendőrőrsök is, amelyek nem fogadnak ilyen bejelentéseket, ez esetben a konzulátuson felvett jegyzőkönyvben nyilatkozzanak, hogy erre nem került sor.

A bejelentést személyesen lehet megtenni az edinburghi főkonzulátuson, új útlevél vagy személyi igazolvány igénylésével egyidejűleg. A kérelem benyújtására csak előzetes időpont egyeztetés alapján kerülhet sor. Az időpontfoglalás módjára vonatkozóan ezen a weboldalon találnak bővebb információt. A foglalásnál az "Okmányelvesztés bejelentése + új okmány (Útlevél/SZIG)” ügytípust kell kiválasztani. Minden bejelentőnek külön időpontot kell foglalni.

A személyazonosító igazolvány elvesztése, eltulajdonítása, megsemmisülése a https://www.nyilvantarto.hu/ugyseged/ weboldalon elektronikus úton is bejelenthető Webes Ügysegéd alkalmazásával. A bejelentés teljesítéséhez ügyfélkapu regisztráció szükséges. Ugyanígy Webes Ügysegéden keresztül érhető el a magánútlevél pótlás szolgáltatás, amely lehetővé teszi, hogy elektronikus úton kérelmezze az elveszett/eltulajdonított/megsemmisült okmány pótlását. A kérelem benyújtásával egyszersmind eleget tesz bejelentési kötelezettségének is. A Webes Ügysegéden keresztüli ügyintézésről ezen a weboldalon találnak részletes tájékoztatót.

Amennyiben a konzuli hivatalban történő személyes megjelenés aránytalan nehézséget okozna, valamint nem rendelkezik ügyfélkapu regisztrációval, úgy a jegyzőkönyvet postán is be lehet küldeni, ez esetben azonban azt tiszteletbeli konzul előtt kell aláírni. Skóciában nincsen tiszteletbeli konzul. A tiszteletbeli konzul tett bejelentésről felvett jegyzőkönyvet csak postai úton, levélben lehet beküldeni, faxon vagy beszkennelve nem fogadjuk el.

A bejelentéshez nem szükséges előzetesen semmilyen formanyomtatvány kitöltése. Az adatokat a konzulátuson vesszük fel, és helyben készül a jegyzőkönyv. 

A bejelentésért nem kell fizetni.

A bejelentést, illetve a jegyzőkönyv postai beérkezését követően a konzulátus haladéktalanul gondoskodik az okmány letiltásáról.


II. MEGTALÁLT OKMÁNYOK BEJELENTÉSE
 

Amennyiben valamely korábban elveszett, eltűnt, vagy ellopott magyar okmányát megtalálta, vagy az előkerült, ennek tényét szintén be kell jelentenie a magyar hatóságok felé. Ezt a konzulátuson (továbbá tiszteletbeli konzulátuson) keresztül is megteheti.

A bejelentés módja a konzulátuson azonos az okmányok elvesztésének, eltűnésének, ellopásának bejelentésével (ld. fenti pont).

Felhívjuk ugyanakkor a figyelmet, hogy a megtalált okmány csak átlyukasztva (érvénytelenítve) adható vissza korábbi birtokosának, amennyiben az még valamely országban való tartózkodásra (belépésre, átutazásra, kiutazásra) jogosító érvényes engedélyt tartalmaz. Emiatt mindenképpen célszerű mielőbb új okmányt igényelni az elveszett helyett.