HÁZASSÁGKÖTÉS KÜLFÖLDÖN

 

Magyar állampolgár házasságkötése az Egyesült Királyságban

A magyar külképviseleteken házasság nem köthető. 

A szükséges teendőkről a tervezett házasságkötés helye szerinti hatóságok adnak pontos tájékoztatást: polgári esküvő esetében a helyi anyakönyvvezető (registrar), templomi esküvő esetében a plébániatemplom (parish church). Az alábbiakat általános tájékoztatásul közöljük:

A személyazonosság és az állampolgárság bizonyítására várhatóan minden esetben be kell mutatni az érvényes útlevelet és eredeti születési anyakönyvi kivonatot, utóbbit szükség szerint hitelesített angol nyelvű fordítással ellátva. Amennyiben a magyar állampolgár korábban házasságban élt, okirattal kell igazolni annak megszűnését (jogerős válási okmány, elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata).

Szükség esetén az elveszett vagy régebbi anyakönyvi kivonat ingyenes pótlására vonatkozó részletes tájékoztatónkat erre a linkre kattintva olvashatja.

 

Brit tengerentúli területen (British Overseas Territory) kötött házasság esetében az utólagos magyarországi anyakönyvezéshez az eredeti házassági anyakönyvi kivonat hitelesítését is el kell végezni:

  • az anyakönyvi kivonatot célszerű még helyben, közvetlenül a házasságkötés után az arra illetékes hivatalban hitelesíttetni,
  • visszatérésük után a brit külügyminisztériumtól ún. Apostille tanúsítványt kell beszerezni. 

A tengerentúli területek illetékes hivatalának elérhetősége megtalálható ezen a weboldalon.  Az Apostille beszerzésére vonatkozóan az FCDO honlapján tájékozódhat.

A házasságkötés tényét utólag Magyarországon is anyakönyveztetni kell, erről további információ ezen a weboldalon érhető el.

 

Házasságkötés harmadik országban

  • Amennyiben a tervezett házasságot a magyar állampolgár nem Magyarországon és nem is az Egyesült Királyságban köti, a követendő szabályokról az adott ország illetékes hatóságától (anyakönyvvezető) kell közvetlenül felvilágosítást kérni. 
  • A házasságkötés tényét utólag Magyarországon is anyakönyveztetni kell, erről további információ ezen a weboldalon érhető el.
  • A magyarországi anyakönyvezés előfeltétele, hogy harmadik országban kötött házasság esetén a házassági anyakönyvi kivonatot hitelesíteni kell. Az 1961. évi hágai egyezmény részes államai esetében a házassági anyakönyvi kivonatot ún. Apostille tanúsítvánnyal (Apostille stamp) látja el az adott ország illetékes szerve. Ennek utólagos beszerzése rendkívül hosszadalmas és költséges lehet, ezért célszerű még helyben, közvetlenül a házasságkötés után beszerezni. 
  • Kérjük, hogy abban az esetben, ha olyan országban kerül sor a házasságkötésre, amely a hágai egyezménynek nem részese, előzetesen egyeztessenek konzuli osztályunkkal a diplomáciai felülhitelesítés beszerzésére vonatkozóan.

CSALÁDI ÁLLAPOT IGAZOLÁSA

 

1., A kérelem benyújtása

A kérelmet személyesen, ügyfélfogadási időben lehet benyújtani. A kérelem benyújtására előzetes időpont egyeztetés alapján kerülhet sor. Az időpontfoglalás módjára vonatkozóan ezen a weboldalon találnak bővebb információt. A foglalásnál a „Családi állapot igazolás” ügytípust kell kiválasztani. Amennyiben több személy szeretne családi állapot igazolást kérelmezni, úgy több önálló időpontot kell foglalni.

2., Az eljárás díja, eljárási idő

Az eljárás díjáról ezen a weboldalon tájékozódhat. A díj annak függvénye, hogy a kérelmező hatósági bizonyítványt kérelmez, vagy konzuli tanúsítványt (ld. 3. pont). Az eljárási díjat a konzulátuson kizárólag debit kártyával lehet befizetni. 

3., Hatósági bizonyítvány vagy konzuli tanúsítvány

A kérelem benyújtásakor az ügyfélnek nyilatkoznia kell róla, hogy a családi állapot igazolását hatósági bizonyítvány vagy konzuli tanúsítvány formájában kéri. 

A hatósági bizonyítvány a magyar hatóság által kiadott hivatalos bizonyítvány a családi állapotról. A hatósági bizonyítványt magyar nyelven állítja ki a hazai hatóság. A kézhezvételt követően angol nyelvű hiteles fordítást a honlapunkon található fordítói listán szereplő fordítóknál kérhet. Az eljárás ideje átlagosan 8-10 hét.

A konzuli tanúsítvány kivonat a személyi adat- és lakcímnyilvántartásból. Kétnyelvű, magyarul és angolul tartalmazza a kérelmező adatait és családi állapotát. A konzuli tanúsítványt kérelmezéskor rögtön kiállítjuk.

Javasoljuk, hogy a tervezett felhasználás (házasságkötés helye) szerinti hivatalnál érdeklődjék meg előzetesen, hogy milyen formájú igazolásra van szükségük, így ez alapján eldönthető, hogy melyiket kérvényezzék.

4., A kérelem benyújtásához az alábbi dokumentumok szükségesek:

  • érvényes útlevél vagy személyi igazolvány
  • kérelem a családi állapot igazolására (kérjük kéken fogó tollal kitölteni)

A kérelemnek nincs kötelező formai előírása. A kérelem benyújtásához szükséges, a tartalmi követelményeknek megfelelő nyomtatvány a lap alján letölthető.

Tartalmilag a kérelemnek az alábbi adatokat kell tartalmaznia:

  • név, születési név;
  • születési hely, idő;
  • jelenlegi lakcím;
  • utolsó magyarországi lakcím;
  • házasságkötés helye, ideje;
  • válás helye, ideje;
  • házastárs, elhunyt/elvált házastárs neve, születési helye, születési ideje;
  • kérelem a családi állapot igazolására és annak indoklása, hogy az igazolást miért kéri;
  • nyilatkozat arról, hogy a családi állapotáról hatósági bizonyítvány kiállítását, vagy kivonatot kér a Személyi adat- és lakcímnyilvántartásból.


LETÖLTHETŐ DOKUMENTUMOK
[kérjük, hogy kéken fogó tollal szíveskedjen kitölteni, aláírni és keltezni (aláírás helye, ideje)]