ÁLLAMPOLGÁRSÁGI BIZONYÍTVÁNY KIADÁSA KÉRELEMRE

 

Az állampolgársági bizonyítvány tanúsítja:

  • a magyar állampolgárság fennállását,
  • a magyar állampolgárság elvesztését (megszűnését),
  • vagy azt, hogy a megnevezett személy nem magyar állampolgár.

Bővebb adattartalmú állampolgársági bizonyítvány is kérhető, pl. ha a külföldi hatóság azt kéri igazolni, hogy a kérelmező mikor vagy milyen módon szerezte meg a magyar állampolgárságot, vagy egy adott időpontban, időszakban magyar állampolgár volt-e. (Ilyen irányú igény esetén a kérelem nyomtatványon vagy külön nyilatkozaton kell feltüntetni az igazoltatni kívánt tényt, adatot.)

A bizonyítvány felhasználható például:

  • külföldi munkavállaláshoz, tanulmányok folytatásához, ha a külföldi szerv ezt kéri,
  • hagyatéki ügy intézéséhez,
  • magyarországi ingatlan vásárlásához,
  • minden olyan magyar vagy külföldi hatóságnál folyó eljárásban, amelyben az állampolgársági státuszt állampolgársági bizonyítvánnyal kell igazolni.

Az állampolgársági bizonyítvány a kiállításától számított három évig érvényes, amely időn belül igazolja az abban foglaltakat. Az érvényesség lejárta természetesen nem jár az állampolgárság elvesztésével.


Ki kérhet állampolgársági bizonyítványt?

  • Állampolgársági bizonyítvány kiadását nagykorú személy kérheti állampolgárságától függetlenül.
  • A korlátozottan cselekvőképes, vagy cselekvőképtelen személy nevében törvényes képviselője járhat el.
  • Más személy állampolgárságának igazolását az kérheti, aki erre vonatkozó jogos érdekét igazolja.

Ügyvéd és más meghatalmazott kérelmet nem nyújthat be, de teljesíthet hiánypótlást, és átveheti az okiratot, amennyiben erre meghatalmazása kiterjed.

Az állampolgársági bizonyítvány iránti kérelmet személyesen, az erre rendszeresített nyomtatványon kell benyújtani:

  • a fővárosi és megyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatalához,
  • az integrált ügyfélszolgálati irodához („kormányablak”),
  • a magyar konzuli tisztviselőhöz, illetve
  • az állampolgársági ügyekben eljáró szervhez.

A kérelem átvételekor ellenőrizzük a kérelmező személyazonosságát, aláírását hitelesítjük, majd a kérelmet a mellékletekkel együtt továbbítjuk Budapest Főváros Kormányhivatala (BFKH) Állampolgársági és Anyakönyvi Főosztályának.

Az állampolgársági bizonyítvány kiállításának illetékéről ezen a weboldalon tájékozódhat.


A szükséges adatok, okiratok

Az állampolgárság igazolása iránti kérelemhez mellékelni kell:

  • a születési anyakönyvi kivonatot,
  • a családi állapotot igazoló okiratot (házassági anyakönyvi kivonat, jogerős bontóítélet, házastárs halotti anyakönyvi kivonata),
  • szülők születési, illetve házassági anyakönyvi kivonatát,
  • ha a kérelmező vagy felmenői 1945 előtt hagyták el Magyarországot, célszerű egyéb magyar állampolgárságot igazoló vagy valószínűsítő okiratot is csatolni (például: régi magyar útlevél, személyazonosító igazolvány, illetőségi bizonyítvány, vagy korabeli állampolgársági okirat, korabeli magyar hatóság által kiadott irat, különösen iskolai bizonyítvány, munkakönyv, katonakönyv, lakcímbejelentő lap, névváltoztatási okirat, stb.),
  • amennyiben a kérelmező magyarországi lakóhellyel nem rendelkezik, kérelméhez kézbesítési meghatalmazást is csatolnia kell, ha nem a magyar konzuli tisztviselőhöz kéri továbbítani a bizonyítványt.

A kérelemhez mellékelni kell a külföldi anyakönyvi események hazai anyakönyvezéséhez szükséges adatlapo(ka)t. A kérelemhez eredeti anyakönyvi kivonatokat – beleértve a külföldi anyakönyvi kivonatokat is – kell csatolni. Az idegen nyelvű okiratokat – nemzetközi szerződés eltérő rendelkezése hiányában – hiteles magyar nyelvű fordítással és diplomáciai felülhitelesítéssel ellátva kell csatolni. Magyarországon hiteles fordítást az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda (OFFI) készít.

A magyar állampolgárság (főszabály szerint) leszármazás útján keletkezik, ezért – amennyiben a felmenő már külföldön született, kötött házasságot – a leszármazás igazolásához a Magyarországon született felmenőig visszamenően csatolni kell a külföldön történt születéseket, illetve házasságkötéseket tanúsító okiratokat.

Az állampolgársági bizonyítvány kiadása iránti kérelemnek a BFKH a beérkezéstől számított 60 napon belül tesz eleget. Amennyiben az állampolgársági kérelem hiányos, vagy az elbíráláshoz szükséges okiratokat a kérelmező nem csatolja, az eljáró szerv a hiány pótlására megfelelő határidő kitűzésével és a mulasztás jogkövetkezményeire történő figyelmeztetés mellett a kérelmezőt felhívhatja. Az ügyintézési határidőbe nem számít be a hiánypótlásra felhívástól annak teljesítéséig terjedő idő; az eljárás felfüggesztésének időtartama; a más hatósághoz vagy állami szervhez intézett megkereséstől a válasz megérkezéséig terjedő idő.



Kérdés esetén, továbbá időpontegyeztetés céljából kérjük, keressen meg bennünket a konz.edi@mfa.gov.hu e-mail címen.