HALÁLESET MAGYARORSZÁGI ANYAKÖNYVEZÉSE
A külföldön történt haláleset magyarországi anyakönyvezését az Egyesült Királyságon belül bármely konzuli hivatalban (Londonban, Manchesterben és Edinburgh-ban) kezdeményezheti (kivéve tiszteletbeli konzuloknál). A kérelem ezen kívül benyújtható Magyarországon is:
- bármely települési anyakönyvvezetőnél,
- Budapest Főváros Kormányhivatalában (kizárólag a Hazai Anyakönyvi Osztály 2 erre kijelölt ügyfélfogadási idejében),
- bármely kormányablaknál.
Felhívjuk a figyelmet, hogy a lent ismertetett eljárásrend a külképviseleti benyújtásra vonatkozik. Amennyiben a kérelem benyújtását nem valamely egyesült királyságbeli konzuli hivatalban tervezi, az időpontfoglalással, valamint benyújtandó dokumentumokkal kapcsolatban szíveskedjen közvetlenül a kérelem benyújtásának helyénél érdeklődni.
1) A kérelem benyújtása konzuli hivatalban
A kérelem benyújtására csak előzetes időpont egyeztetés alapján kerülhet sor.
Az időpontfoglalás módjára vonatkozóan ezen a weboldalon találnak bővebb információt. A foglalásnál az "Anyakönyvezés (haláleset)" ügytípust kell kiválasztani.
Amennyiben a külföldön történt halálesetet megelőzően az elhunyt magyar állampolgár külföldön történt születése, házassága vagy válása még nincs Magyarországon anyakönyvezve, akkor a halálesettel együtt ezek hazai anyakönyvezésének kérelmezésére is szükség van. Ebben az esetben kérjük, legyen szíves előzetesen felvenni velünk a kapcsolatot a konz.edi@mfa.gov.hu e-mail címen.
2) A szükséges mellékletek listája (további részletek jelen aloldal legvégén olvashatók):
- eredeti külföldi, halálesetet bejegyző anyakönyvi kivonat (Skóciában: „Extract of an entry in a register of deaths”) – kérjük, amennyiben nem brit halotti anyakönyvi kivonat alapján kérelmezi a hazai anyakönyvezést, legyen szíves előzetesen felvenni velünk a kapcsolatot a konz.edi@mfa.gov.hu e-mail címen
- amennyiben rendelkezésre áll, úgy az elhunyt magyar állampolgár születési, valamint házassági anyakönyvi kivonata
- az elhunyt magyar állampolgárságának igazolása
- a kérelmet benyújtó ügyfél érvényes személyazonosító okmányának bemutatása
Az elhunyt magyar állampolgár útlevelét érvénytelenítés után a helyszínen visszaadjuk. Az elhunyt személyazonosító igazolványát, lakcímigazoló kártyáját, valamint jogosítványát érvénytelenítés céljából Magyarországra küldjük. Írásban jelzett igény esetén a személyazonosító igazolvány érvénytelenítés után visszakérhető.
A MELLÉKLETEK RÉSZLETEZÉSE:
Az eredeti halotti anyakönyvi kivonat (minden esetben be kell mutatni)
Skóciában: „Extract of an entry in a register of deaths”
A hazai anyakönyvezési eljárás során az eredeti külföldi halotti anyakönyvi kivonat bemutatására van szükség, másolat nem elfogadható. Az eredeti okiratról a kérelmezéskor hiteles másolatot készítünk és a kérelmezőnek vissza is adjuk.
A külföldi anyakönyvi kivonathoz nem szükséges fordítás az alábbi esetekben
- az angol, német, vagy francia nyelven kiállított halotti anyakönyvi kivonatok esetében, valamint
- ha az adott ország anyakönyvi kivonata több nyelven kerül kiadásra és ezek egyike az angol, német, vagy francia (például új három nyelvű román anyakönyvi kivonat).
Amennyiben a dokumentum a leírtaktól eltérő nyelvű, a kérelemhez az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Irodánál (OFFI - www.offi.hu) vagy annak egyesült királyságbeli partnerén keresztül elkészíttetett, vagy mások által készített, az illetékes magyar nagykövetség által hitelesített fordítást is csatolni kell. Utóbbi esetben mindig előzetes megerősítés szükséges az adott nagykövetségtől, hogy vállalja-e a szóban forgó külföldi okirat fordításának hitelesítését.
Figyelem! Ha a haláleset nem az Egyesült Királyságban történt, szükséges lehet az eredeti okiratot a kibocsátó állam illetékes hatóságának diplomáciai felülhitelesítéssel vagy ún. Apostille tanúsítvánnyal ellátnia.
Kérjük, amennyiben nem brit halotti anyakönyvi kivonat alapján kérelmezi a hazai anyakönyvezést, legyen szíves előzetesen felvenni velünk a kapcsolatot a konz.edi@mfa.gov.hu e-mail címen.
Magyar állampolgárság igazolására elfogadható:
- érvényes, illetve 1 éven belül lejárt magyar útlevél, vagy
- érvényes magyar személyi igazolvány, vagy
- 3 évnél nem régebben kiállított állampolgársági bizonyítvány, vagy
- eredeti honosítási okirat.
HALOTTSZÁLLÍTÁSI ENGEDÉLY
A halottszállítási engedélyre vonatkozó információk erre a linkre kattintva olvashatók.