ELEKTRONIKUS SZEMÉLYAZONOSÍTÓ IGAZOLVÁNY (ESZEMÉLYI)
A konzuli tisztviselőnél csak magyar állampolgár, és kizárólag állandó személyazonosító igazolvány iránti igényt nyújthat be. Az állandó személyazonosító igazolvány cseréjére, illetve pótlására adatváltozás, érvényességi idő lejárta, vagy gyártmányhiba miatt, továbbá elvesztés, eltulajdonítás, megrongálódás, megsemmisülés miatt van lehetőség. Az eSzemélyi érvényességi idejének lejárta miatti csere legkorábban a lejárati időt megelőző 60 napon belül lehetséges! Az eSzemélyi eljárás illeték- és konzuli díjmentes.
Figyelem! Elektronikus aláírás (E-sign) igénylésére a külképviseleteken nincs mód, azt a kérelmező az eSzemélyi birtokában utólag elektronikusan, vagy magyarországi kormányablaknál személyesen kérelmezheti.
I. A kérelem benyújtása
A eSzemélyi iránti kérelmet kizárólag személyesen lehet benyújtani. A kérelem benyújtásakor a kérelmezőről fénykép készül, az ujjlenyomatait és aláírását elektronikusan rögzítjük.
A kérelem benyújtására csak előzetes időpont egyeztetés alapján kerülhet sor. Az időpontfoglalás módjára vonatkozóan ezen a weboldalon találnak bővebb információt. A foglalásnál az "Személyigazolvány (e-SZIG)" ügytípust kell kiválasztani. Minden kérelmezőnek külön időpontot kell foglalni, akkor is, ha kiskorúról van szó.
Sürgősségi eljárás a konzulátuson nincs. Az okmányok érvényességi idejének figyelemmel kísérése mindenkinek a saját felelőssége.
II. Személyes megjelenés
A 6. életévét be nem töltött kiskorú kérelmező személyes megjelenése nem szükséges, 6 év felett viszont kötelező!
A 12 éven aluli gyermek kérelme esetén minden esetben hozzanak egy hivatásos fényképész által készített fehér hátterű igazolvány képet a gyermekről.
A 14 év alatti gyermek kérelme esetén a magyar születési anyakönyvi kivonat bemutatása kötelező. Amennyiben gyermekét Magyarországon még nem anyakönyveztette, úgy először azt kell elintéznie, mert a kérelmet csak olyan személy esetében nyújthatják be, aki szerepel a magyar személyiadat- és lakcímnyilvántartásban, illetve születése anyakönyvezésre került a magyar anyakönyvi rendszerben. Kérjük, ehhez olvassa el a Születés anyakönyvezése menüpontot.
14 év alatti kiskorú személyi igazolvány iránti kérelmét az egyik szülő/törvényes képviselő is benyújthatja egyedül, nem szükséges hozzá a másik szülő/törvényes képviselő hozzájáruló nyilatkozata. A jelen lévő törvényes képviselőnek rendelkeznie kell a személyazonosságának igazolására alkalmas érvényes okmánnyal (útlevél, vagy személyi igazolvány, vagy vezetői engedély).
A korlátozottan cselekvőképes (14. életévét betöltött) kiskorú és a cselekvőképességében részlegesen korlátozott nagykorú maga is kérelmezheti a személyazonosító igazolvány kiállítását, törvényes képviselője jelenléte nélkül.
III. Bemutatandó iratok, a kérelem rögzítése
Állandó személyazonosító igazolvány annak a magyar állampolgárnak adható, aki személyazonosságát és a személyes adatait megfelelő okiratokkal igazolja. Kérjük, hogy a félreértések elkerülése érdekében az alább felsorolt iratok közül mindent hozzon magával, ami rendelkezésre áll!
- magyar állampolgárság igazolásához:
- érvényes, illetve 1 éven belül lejárt magyar útlevél, vagy
- érvényes magyar személyi igazolvány, vagy
- 3 évnél nem régebben kiállított állampolgársági bizonyítvány, vagy
- eredeti honosítási okirat.
- érvényes magyar útlevél vagy személyi igazolvány hiányában a személyazonosság és személyes adatok igazolásához:
- 1 éven belül lejárt személyazonosító igazolvány, vagy
- érvényes magyar vezetői engedély, vagy
- érvényes külföldi útlevél, vagy
- érvényes brit állandó vezetői engedély, vagy
- érvényes uniós kártya formátumú személyi igazolvány, vagy
- eredeti magyar születési anyakönyvi kivonat, illetve házassági anyakönyvi kivonat (amennyiben a kérelmező házassági nevet visel).
- lakcímkártya
- ha az eSzemélyit más névre igényli, mint amire a korábbi okmánya szólt: a névváltoztatást alátámasztó magyar okirat (például névváltoztatási okirat, születési anyakönyvi kivonat, vagy házassági anyakönyvi kivonat)
- 12 éves kor alatt 1 db (hivatalos fotós által készített) útlevélfénykép
Fénykép készítésére a konzulátuson nincs lehetőség. A fényképek hátoldalán kérjük a nevet és a születési dátumot feltüntetni. A fényképekkel kapcsolatos követelményekre vonatkozóan tekintse meg a fényképekre vonatkozó tájékoztatót.
Felhívjuk a figyelmet, hogy eSzemélyi-igénylőlapot nem kell/ lehet előre letölteni, mivel azt a kérelem benyújtásakor, a konzulátuson nyomtatjuk.
Amennyiben érvényes magyar személyazonosító igazolvánnyal rendelkezik, de azt az ügyintézésnél nem tudja bemutatni, akkor az útlevélkérelem rögzítésére nincs mód, kivéve, ha az érvényes okmány elveszett/eltulajdonították. Ebben az esetben az elvesztésről/eltulajdonításról – az okmány érvénytelenítése érdekében – hatósági jegyzőkönyvben szükséges nyilatkozni, amelyet a helyszínen rögzítünk. Ezzel kapcsolatban kérjük, olvassa el tájékoztatónkat ezen a weboldalon.
A régi személyazonosító igazolványt le kell adni az eljáró hatóságnak, ha a jogosult új állandó személyazonosító igazolvány iránti kérelmet nyújtott be. A még érvényes személyi igazolvány az új okmány kiállításáig visszaadható, ez esetben azonban az új igazolványt csak a régi okmány egyidejű leadását követően tudjuk átadni. Le kell adni az ideiglenes személyazonosító igazolványt az állandó személyazonosító igazolványt kiadó eljáró hatóságnak, ha a jogosult állandó személyazonosító igazolványt kapott.
Amennyiben a magyar állampolgárságot honosítással szerezte, kérjük minden esetben szíveskedjen magával hozni eredeti honosítási okiratát (akkor is, ha érvényes útlevéllel vagy személyi igazolvánnyal rendelkezik, illetve korábban már kérelmezett útlevelet vagy személyi igazolványt).
Az eljárásnál hiánypótlásra nincs lehetőség! Amennyiben a kérelem bármelyik feltétele hiányzik, a kérelem átvételét visszautasítjuk és újra meg kell jelenni a kérelem benyújtására.
A kérelem benyújtásakor a kérelmező arcképét, ujjnyomatát és aláírását az ügyintéző rögzíti.
Nem kell ujjnyomatot adni ha:
- a magyar állampolgár a 6. életévét még nem töltötte be;
- ujjnyomat adására fizikailag képtelen (ez esetben a kérelemhez orvosi igazolást szükséges csatolni!)
- ujjnyomat adására ideiglenesen fizikailag képtelen (ilyenkor az ügyfél részére az okmány csak 1 éves érvényességgel állítható ki)
FONTOS! Amennyiben a személyi igazolvány igénylésekor a kérelmező hozzájárul az ujjnyomat adatainak tárolásához, az okmány elvesztése, eltulajdonítása esetén lehetőség lesz annak ügyfélkapun keresztül történő pótlására (az új okmány azonos érvényességi idővel kerül kiállításra). Ellenkező esetben az ujjnyomat adatok az okmány kiállításakor törlődnek a nyilvántartásból, így pótlásra sem lesz lehetőség, csak új kérelem benyújtására, amelyhez ismét személyes megjelenés szükséges.
IV. Elektronikus funkciók és PIN-kódok aktiválása
A kérelem benyújtásakor a kérelmező kap egy PIN-borítékot, amely tartalmazza az eSzemélyihez kapcsolódó PIN-kódot, PUK-kódot és egy kódot, amellyel az ügyfél az eSzemélyi birtokában elektronikusan ügyfélkaput nyithat a www.magyarorszag.hu oldalon. A PIN-kód az eSzemélyi által biztosított szolgáltatások igénybevételéhez szükséges, amelyet az eSzemélyi átvétele után lehet megváltoztatni. A PIN aktiválása nélkül az eSzemélyi adathordozójához kötött funkciók nem használhatók, ugyanakkor az okmány utazásra és személyazonosításra használható! Felhívjuk a figyelmet, hogy ha a kérelmező elveszíti a PIN kódot tartalmazó borítékot, mielőtt megkapná a személyi igazolványát, a külképviselet az új PIN-kód beszerzésében nem tud közreműködni, és azt csak belföldi okmányirodában lehet kérelmezni! A külképviselet a téves megadás folytán blokkolódott PUK kód feloldására sem illetékes. További információk az e-funkciókról a www.eszemelyi.hu oldalon olvashatók.
A külképviseleteken elektronikus aláírás (E-sign) nem igényelhető.
V. Társadalombiztosítási azonosító jel, adóazonosító jel rögzítése
Az eSzemélyi iránti kérelem előterjesztésekor a konzuli tisztviselő ellenőrzi annak tényét, hogy a kérelmező a kérelem benyújtásakor rendelkezik társadalombiztosítási azonosító jellel, illetve adóazonosító jellel. Eredménytelen lekérdezés esetén az eSzemélyi tároló elemére nem kerül rögzítésre a társadalombiztosítási azonosító jel, illetve az adóazonosító jel.
Kérjük, hogy amennyiben rendelkezésre áll, az ügyintézésre szíveskedjenek magukkal hozni a TAJ kártyájukat és az adókártyájukat is.
VI. Vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának rögzítése
A kérelmező a vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának rögzítése iránti kérelmét az eljáró hatóságnál terjesztheti elő az eSzemélyi kiadására irányuló kérelem előterjesztésével egyidejűleg, illetőleg az eSzemélyi birtokában (két telefonszám rögzítésére van lehetőség).
VII. Eljárási idő, az okmány érvényessége, a kérelem elutasítása
A kérelem elbírálásának ügyintézési határideje 20 nap. Ha a kérelem és mellékletei, valamint az eljáró hatóság rendelkezésére álló adatok (ideértve az olyan adatokat is, amelyek szolgáltatására a kérelmező nem kötelezhető) alapján a tényállás tisztázott, a döntést legkésőbb 8 napon belül meg kell hozni.
Figyelem! Az eljárási határidőbe az okmányoknak a Magyarországról a külképviseletre történő kiszállítása, valamint a postai kézbesítés ideje nem számít bele, így az okmányok a kérelem benyújtását követően általában 5-8 héten belül érkeznek meg a konzulátusra. A konzulátus ezt követően az érkezés sorrendjében dolgozza fel a személyi igazolványokat, és értesíti ki az ügyfeleket.
Kérjük, hogy ezt az időtartamot vegyék figyelembe az utazásaik tervezésekor de - tekintve, hogy az eljárási idő tartama hosszabb is lehet - ne vásároljanak az utazáshoz menetjegyeket a személyi igazolvány kézhezvétele előtt, mert az ebből eredő esetleges károkért a konzulátus nem vállal felelősséget.
VIII. Az eSzemélyi érvényességi ideje:
- ha a jogosult a 12. életévét még nem töltötte be, a kiállítás napjától számított 3 évet követő születési idejének napja, de legfeljebb a 12. életév betöltésének napjáig terjedő időtartam (például ha a kiállítás napja 2017. január 20., és a kérelmező születésnapja április 5-én van, akkor az eSzemélyi 2020. április 5-ig lesz érvényes, kivéve, ha a kérelmező 2020. április 5-e előtt betölti a 12. életévét, tehát ha 2019. április 5-én már 12 éves, akkor az eSzemélyi 2019. április 5-ig lesz érvényes);
- ha a jogosult a 12. életévét betöltötte, de a 18. életévét még nem töltötte be, a kiállítás napjától számított 3 évet követő születési idejének napja;
- ha a jogosult a 18. életévét betöltötte, a kiállítás napjától számított 6 évet követő születési idejének napja.
A 70. életévet betöltött jogosult - abban az esetben, ha ujjnyomat adása sikeres volt, és a kérelmező nem letelepedett, oltalmazott jogállású személy vagy menekült- kérheti, hogy részére a kiállítás napjától számított 10 éves érvényességi idejű személyazonosító igazolvány kerüljön kiállításra.
Az EU Settlement Scheme (EUSS) keretében letelepedett (settled) vagy előzetesen letelepedett (pre-settled) státuszt szerzett magyar állampolgárok (uniós polgárok) esetében a be-és kilépést személyazonosító igazolvánnyal is lehetővé teszik, amennyiben az EUSS rendszerben a digitális státuszhoz ez az okmány van hozzárendelve. Felhívjuk a figyelmet, hogy a nem biometrikus személyazonosító igazolványok elfogadását 2025. december 31-e után a brit hatóságok megtagadhatják, ezért javasoljuk az ilyen okmányok lecserélését elektronikus személyazonosító igazolványra!
Az Egyesült Királyságból az Európai Unió területére, beleértve Magyarországot is, érvényes magyar személyi igazolvánnyal minden magyar állampolgár visszautazhat.
IX. A kérelem elutasítása, jogorvoslat
A kérelem elutasítására akkor kerül sor, ha az ügyfél
- olyan külföldön történt anyakönyvi esemény hazai anyakönyvezésének kérelmezéséről nem gondoskodott, amely a névviselésére is hatással van (pl. házasságkötéshez kapcsolódó névváltozás);
- nem szerepel a személyi adat-és lakcímnyilvántartásban;
- a személyi adat-és lakcímnyilvántartás passzív állományában szerepel (pl. korábbi külföldre távozás okán);
- utazásban korlátozott (külföldre utazási tilalom hatálya alatt áll).
A kérelmező az elsőfokú elutasító határozat ellen fellebbezést nyújthat be, melyet a döntés közlésétől számított tizenöt napon belül terjeszthet elő. A fellebbezést azon a külképviseleten kell benyújtani, amely a megtámadott döntést hozta.
A fellebbezést indokolni kell. A fellebbezésben új tények és bizonyítékok is felhozhatók. A fellebbezésben nem lehet olyan új tényre hivatkozni, amelyről a kérelmezőnek a döntés meghozatala előtt tudomása volt.
X. Az eSzemélyi kézbesítése
Az elkészült okmány kézbesítése az alábbiak szerint kérhető:
- magyarországi lakcímre postázás
- átvétel magyarországi okmányirodában
- átvétel a Központi Okmányiroda ügyfélszolgálatán
- személyes átvétel az Edinburghi Főkonzulátuson
- postázás az Egyesült Királyságban található lakcímre.
Az elkészült okmányokat Magyarországról meghatározott időnként kézbesítik a konzulátusra, az eSzemélyi ennek megfelelően általában 5-8 héten belül érkezik meg a konzulátusra. A konzulátus ezt követően az érkezés sorrendjében dolgozza fel az okmányokat és értesíti az ügyfeleket, vagy adja postára az eSzemélyit.